Met ons gat in die sand

1 oktober 2018 - Knysna, Zuid-Afrika

Na al onze activiteiten van de afgelopen periode hadden we beslist om eens 3 dagen de rust op te zoeken en daarom gingen we terug richting kust. Om met ons gat in die sand te gaan zitten. Of dat was alvast het plan... Nu is het zo dat zowel ik als Robin weinig aanleg hebben tot zwembadzitten of strandliggen, en dus hebben we misschien 3uur op 3dagen aan het strand gezeten. Die 3uur waren dan nog wijn drinkend, als aperitiefje, zo rond 17u. Woops.

We verbleven op Leisure Isle, op 10minuutjes van Knysna en dus in het hart van de tuinroute. Met woorden is het zelfs niet te beschrijven wat een ander deel van Zuid-Afrika we hier aantroffen. Komende van wilde Bavianen en traditionele Afrikaanse hoofddeksels, werden we hier onthaald door een westers koppel dat ALLES voor ons zou hebben gedaan tijdens ons verblijf. Enkele voorbeeldjes: er lag een persoonlijke welkomsbegroeting klaar op de kamer bij aankomst, de eerste avond stelde ze spontaan voor om te reserveren in een cocktailbar en restaurant, we kregen zomaar 2 flessen wijn voor tijdens ons verblijf, ze vroegen of ze de was moesten doen en ze gaven onze auto een wasbeurt. Ik kan het niet beter beschrijven dan als overgedienstigheid, en we waanden ons in het Knokke van Zuid-Afrika. En ik, die mij soms al schuldig voel als een ober mij bedient, kan hier heel moeilijk mee om om zo op handen gedragen te worden. Ik probeerde mij er wel over te zetten, maar een goede koningin zou ik toch niet zijn... We genoten wel van onze dagen hier in relaxte sfeer en dronken ‘s avonds vrolijk cocktails met zicht op zee!

Het is alleszins een omgeving waar veel te ontdekken valt. We wandelden bijvoorbeeld doorheen het Tsisikammapark naar hangbruggen over de zee. Een andere wandeling, en meteen ook de mooiste, was die op/rond Robberg. Een wandeling van 5kilometers, maar wat we op voorhand niet wisten: met véél, heel veel, hoogtemeters. Volledig uitgeput, uitgezweet en met spieren in kramphouding kwamen we dus terug aan. Maar waaw, het was het zo hard waard want onderweg kwamen we honderden zeehonden tegen, liep je over duinen naar het zandstrand, tussen de rotsen,... We gingen verder ook op zaterdagochtend naar een lokale markt, met daaraan gekoppeld ook een craftmarket waar we onszelf op een paar souveniertjes trakteerden. En tot slot, om in onze dierenvibe te blijven bezochten we het ‘Knysna Elephant Park’ waar ze verwaarloosde olifanten een nieuwe thuis bezorgen. En dat was niet zomaar een bezoekje, we konden de olifanten daar voederen en aanraken. Dat wil dus zeggen dat die olifanten effectief met hun slurf eten uit onze handen hebben geplukt. Heel bijzonder! Ook om zo dicht bij die beesten staan, hun ruwe huid voelen en hun gigantische poten te zien. Daar stond ik dan op mijn sandaaltjes, 1 verkeerde stap en mijn tenen waren geen tenen meer. Gelukkig is er niets gebeurd en vertrokken we daar nadromend en napratend over vrijwilligerswerk bij de olifanten.

Nu gaan we richting Montagu, door zijn goede reputatie wat wijnen betreft. We zullen aan jullie denken daar in het verre België als we onze wijntjes achterover slaan! :-)

1. Huguette:
    1 oktober 2018
    Fijn om lezen maar wellicht nog veel fijner om het mee te maken.
    Geniet er met volle teugen van !
  2. Moeder en Thierry:
    2 oktober 2018
    Op heeft net de twee laatste reis verhalen gelezen. Hij is zeer content dat jullie da mogen mee maken. Jullie stralen. Een Reis om nooit te vergeten. Geniet nog van alles en laat jullie maar dienen.
  3. Nick De Groote:
    3 oktober 2018
    Alweer heel goed neergepend, ondanks alle wijn en coctails ;-)
    Ziet er schitterend uit.
    Geniet er nog van,